Egy híján öt lovas

 

Lüktető artériák,

vad, hamis próféciák,

a vezér lova hófehér kanca volt,

mérgezett arany nyíllal,

sebbe fájdalom nyilall,

hódítani jött, s mindent szétmarcangolt.

 

Kivont karddal ezután

egy vérvörös paripán,

nyargalt árkon-bokron át a második,

a világgal egykorú,

nem pihen a háború,

és fegyvere sosem rozsdásodik.

 

A horizont peremén

egy hollófekete mén

beszántja az éden virágzó gyepét,

vajon meddig bírják még,

egyre közeleg a vég,

ha a falkának már nem jut estebéd.

 

Rozsdás olló, cérnaszál,

elcsigázott a Halál,

egy fakóderes csődör nyergében ül,

csontos ujjal rámutat,

nem hagy élő tanúkat,

míg a délután a sötétbe merül.

 

Ég az erdő, Notre Dame,

hiába sír sok leány,

könnynek ellenáll a pusztítás tüze,

izzó cigarettavég,

tengerré olvad a jég,

s Ádám Istennek tett hűség esküje.

 

Többé nem nő már a fű,

könyvekben sem lesz betű,

egyetlen faj osztozkodik mindenen,

mivé lett ez a világ,

őrült hieroglifák,

hol a legyőzöttnek nem jár kegyelem.

 

Némán haldoklik a völgy,

üszkös kísértet a tölgy,

ártatlanok vére, könnye ázhat ott,

vajon marad még akit

megmenthet talán a hit,

ott, hol egy híján öt lovas vágtatott?

 

© 2020 ☆ 22/1/2020 ☆ Ködmön Csaba Zoltán #magyarkelta Swords

*A Négy Lovas a bibliából és a művészetek számos területéről ismert prófécia. Noha ebben a versben a négy lovas metafórája nem vallási oldalról kerül fókuszba, hanem inkább a kapzsi emberiségnek a pusztuló környezetre gyakorolt felelősségét szemléltetve, azért érdemes megismerni a Négy Lovas rövid történetét:

Az első lovas fején koronával és kezében arany íjjal fehér lovon jár és a kapzsi hódító vezért jelképezi.

A második lovas a vörös lovon a háborút és a pusztulást képviseli. Kezében véres karddal pusztítva jár.

Fekete lovon az éhínség nyargal, követve a háború pusztításait. Ő a harmadik lovas.

A fakó lovon a Halál vágtat negyedikként.

A meg nem említett ötödik lovas a megváltó Jézus. A négy lovas megjelenése megelőzi Jézus utolsó eljövetelét - az Utolsó Ítéletet.